«Еллінгтон грає на роялі, але його справжній інструмент — оркестр, - говорив про Еллінгтона його помічник, «альтер его» знаменитого музиканта, Біллі Стрейхорн.- Кожний музикант оркестру для нього — джерело емоцій, які він змішує вигадливо й незвичайно, щоб добитися того, що називають «ефектом Еллінгтона»...»
Гучний успіх багатьох джазменів часто мав в основі лише зовнішні ефекти. Але Дюка Еллінгтона завжди відрізняло серйозне відношення до справи. Так слід ставитися й до нього самого — серйозно й з повагою.
Едуард Кеннеді Еллінгтон («Дюк») народився 29 квітня 1899 року у Вашингтоні, округ Колумбія, у благополучній родині середнього класу. Ще в дитинстві в хлопчика з'явилася звичка ранками, спускаючись зі своєї спальні по сходах, урочисто повідомляти: «А от і я! Великий, чудовий, грандіозний Дюк Еллінгтон!»
Ще з дитинства був глибоко набожним, а це означало, що він чи навряд зіб'ється на криву доріжку гріха... З віком релігійність Еллінгтона лише зростала. До всіх життєвих ситуацій він звик ставитися з іронією — це означало, що тимчасові невдачі навряд чи його зломлять.
Взагалі, якщо уважно вдивитися в цей психологічний портрет, вийде, що успіх Еллінгтона був як би запрограмований з дитинства. Залишалося тільки чекати, у якій саме області діяльності талант виявиться.
Своє прізвисько Дюк (Герцог) він одержав замолоду за пристрасть до франтівського одягу. З 14 років Дюк, ще вчачись у школі, початків підробляти піаністом у нічних клубах Вашингтона. У цьому ж віці він почав складати музику. Будучи різнобічно розвинутою особистістю, Еллінгтон любив не тільки грати, але й малювати. Причому малював він настільки добре, що в нього з'являлися думки стати архітектором — а коли Дюк Еллінгтон закінчив школу, йому запропонували стипендію для занять живописом.
Однак музика в його житті взяла гору. В 1918 році він одружився, через рік у родині Еллінгтонов народився син Мерсер. В 1923 році Еллінгтон із друзями-музикантами відправився в Нью-Йорк в пошуках роботи. Правда, ця поїздка виявилася невдалою, і друзі змушені були повернутися у Вашингтона. Але рік по тому вони почали нову спробу. Цього разу вдалося відкрити на Бродвеї бар за назвою «Hollywood Club». Пізніше цей заклад був перейменований в «Kentucky Club», a Дюк Еллінгтон став у цьому барі керівником оркестру.
В 1924-25 роках репертуар комерційного оркестру Дюка Еллінгтона складався з популярних тоді регтаймов. Це був ще не джаз, це був переддень джазу, а сам джаз у ті роки ще залишався маловідомою новоорлеанською музикою. Але із часом в оркестрі Дюка Еллінгтона стали з'являтися музиканти з Нового Орлеана, і ці люди, принесли із собою свіжі ідеї, визначили орієнтацію оркестру.
Як джазовий композитор Дюк Еллінгтон уперше проявив себе в 1926 році. Досить швидко його творами зацікавився музичний видавець Ірвинг Міллс. За пропозицією цього бізнесмена було утворено акціонерне товариство, співвласниками якого стали Еллінгтон і Міллс. Завдяки цій угоді Міллс розбагатів. Але Міллс був не тільки талановитим бізнесменом — за час співробітництва з Еллінгтоном він написав тексти для багатьох мелодій композитора.
З 1927 року оркестр Еллінгтона почав виступати в одному з найбільш багатих і престижних клубів Гарлема. Цей клуб називався «Cotton Club». За п'ять років роботи в клубі оркестр Еллінгтона перетворився з починаючого скромного оркестру в провідний джазовий колектив Нью-Йорка. Це було серйозне й дуже престижне звання.
Скоро «Cotton Club» набрид Еллінгтону, і в 1933 році він і його оркестр відправилися на гастролі в Лондон. Приїхавши в Старий світ Еллінгтон зі здивуванням виявив, що він тут досить популярний і взагалі в Англії до нього ставляться як до серйозного джазового композитора. Особливо подобалася слухачам п'єса Еллінгтона «Creole Rhapsody» (1931), яку деякі англійські критики вважали твором, що визначив напрямок розвитку джазу.
В 1939 році Дюк Еллінгтон без пояснення причин розірвав усі свої відносини з Міллсом, а також розірвав контракт із фірмою «Columbia» і уклав новий контракт із фірмою «Rca-victor». Члени колективу Дюка Еллінгтона віднеслись до цього по-різному. Не всі музиканти підтримали свого лідера, і колектив поповнився новими свіжими силами.
У принципі, відновлення складу музикантів Еллінгтон не боявся, взагалі спокійно ставлячись до певної плинності кадрів. Він завжди прагнув зберегти лише кістяк, основу колективу, щоб гарантувати схоронність традицій. І все-таки до кінця 30-х років у колективі намітився творчий спад. З оркестру пішли деякі провідні музиканти, дехто вмер. На їхнє місце приходили нові люди. Кількісно оркестр навіть часом розростався. Так, у групу мідних в 40-е роки входило шість труб і чотири тромбоні. Якоюсь мірою це було виправдано тим, що Еллінгтон захоплювався складними творами, для втілення яких він і експериментував зі складом.
В 40-і й початок 50-х років Еллінгтон захопився великими концертними творами, причому настільки, що написав кілька оркестрових сюїт і три концерти духовної музики. Ці твори, самі по собі досить цікаві, все-таки означали в чомусь відхід від джазу, і, відповідно, трохи стихла увага публіки до творчості Дюка Еллінгтона. Як наслідок, поповзли вниз гонорари, і це додало Еллінгтону турбот. Утримувати оркестр при малих заробітках було неможливо, Дюк змушений був думати, як знову залучити до оркестру увагу джазової публіки.
Це блискуче вийшло в 1956 році на джазовому фестивалі в Ньюпорті. Саксофоніст оркестру Пол Гонсалвес так виконав соло в одній з п'єс Еллінгтона, що публіка була просто у захваті. Немудро, що після цього фестивалю ім'я Дюка Еллінгтона знову виявилося в усіх на вустах, а фотографія Дюка прикрасила обкладинку журналу «Time».
В 1968 році Дюку Еллінгтону було вже під 70, оркестр майже суцільно складався з «дідків». Цікаво, що колектив як і раніше відрізнявся висотою духу й відмінним виконанням досить бадьорої свінгової музики.
Дюк Еллінгтон — автор багатьох знаменитих п'єс: «Caravan» (у співавторстві з X. Тизолом), «Solitude», «Satin Doll», «Mood Indigo» і безліч інших, усього — близько 2000. У вересні-жовтні 1971 року цей оркестр приїжджав на гастролі в СРСР, виступив у Москві, Ленінграді, Києві, Мінську. Зустрічався Еллінгтон з А. Хачатуряном і іншими прославленими радянськими музикантами.
Дюк Еллінгтон завжди був чудовим мелодистом. Крім творчості, він захоплювався трансформацією відомих мелодій, завжди залишаючись у рамках експерименту. Він постійно прагнув вийти за рамки відомих джазових стереотипів, і це йому вдавалося. Руйнуючи шаблони, він щораз знаходив щось нове. Воно приводило до розвитку джазу, рухало вперед популярну музику XX століття.
Помер Дюк Еллінгтон 24 травня 1974 року.
Гучний успіх багатьох джазменів часто мав в основі лише зовнішні ефекти. Але Дюка Еллінгтона завжди відрізняло серйозне відношення до справи. Так слід ставитися й до нього самого — серйозно й з повагою.
Едуард Кеннеді Еллінгтон («Дюк») народився 29 квітня 1899 року у Вашингтоні, округ Колумбія, у благополучній родині середнього класу. Ще в дитинстві в хлопчика з'явилася звичка ранками, спускаючись зі своєї спальні по сходах, урочисто повідомляти: «А от і я! Великий, чудовий, грандіозний Дюк Еллінгтон!»
Ще з дитинства був глибоко набожним, а це означало, що він чи навряд зіб'ється на криву доріжку гріха... З віком релігійність Еллінгтона лише зростала. До всіх життєвих ситуацій він звик ставитися з іронією — це означало, що тимчасові невдачі навряд чи його зломлять.
Взагалі, якщо уважно вдивитися в цей психологічний портрет, вийде, що успіх Еллінгтона був як би запрограмований з дитинства. Залишалося тільки чекати, у якій саме області діяльності талант виявиться.
Своє прізвисько Дюк (Герцог) він одержав замолоду за пристрасть до франтівського одягу. З 14 років Дюк, ще вчачись у школі, початків підробляти піаністом у нічних клубах Вашингтона. У цьому ж віці він почав складати музику. Будучи різнобічно розвинутою особистістю, Еллінгтон любив не тільки грати, але й малювати. Причому малював він настільки добре, що в нього з'являлися думки стати архітектором — а коли Дюк Еллінгтон закінчив школу, йому запропонували стипендію для занять живописом.
Однак музика в його житті взяла гору. В 1918 році він одружився, через рік у родині Еллінгтонов народився син Мерсер. В 1923 році Еллінгтон із друзями-музикантами відправився в Нью-Йорк в пошуках роботи. Правда, ця поїздка виявилася невдалою, і друзі змушені були повернутися у Вашингтона. Але рік по тому вони почали нову спробу. Цього разу вдалося відкрити на Бродвеї бар за назвою «Hollywood Club». Пізніше цей заклад був перейменований в «Kentucky Club», a Дюк Еллінгтон став у цьому барі керівником оркестру.
В 1924-25 роках репертуар комерційного оркестру Дюка Еллінгтона складався з популярних тоді регтаймов. Це був ще не джаз, це був переддень джазу, а сам джаз у ті роки ще залишався маловідомою новоорлеанською музикою. Але із часом в оркестрі Дюка Еллінгтона стали з'являтися музиканти з Нового Орлеана, і ці люди, принесли із собою свіжі ідеї, визначили орієнтацію оркестру.
Як джазовий композитор Дюк Еллінгтон уперше проявив себе в 1926 році. Досить швидко його творами зацікавився музичний видавець Ірвинг Міллс. За пропозицією цього бізнесмена було утворено акціонерне товариство, співвласниками якого стали Еллінгтон і Міллс. Завдяки цій угоді Міллс розбагатів. Але Міллс був не тільки талановитим бізнесменом — за час співробітництва з Еллінгтоном він написав тексти для багатьох мелодій композитора.
З 1927 року оркестр Еллінгтона почав виступати в одному з найбільш багатих і престижних клубів Гарлема. Цей клуб називався «Cotton Club». За п'ять років роботи в клубі оркестр Еллінгтона перетворився з починаючого скромного оркестру в провідний джазовий колектив Нью-Йорка. Це було серйозне й дуже престижне звання.
Скоро «Cotton Club» набрид Еллінгтону, і в 1933 році він і його оркестр відправилися на гастролі в Лондон. Приїхавши в Старий світ Еллінгтон зі здивуванням виявив, що він тут досить популярний і взагалі в Англії до нього ставляться як до серйозного джазового композитора. Особливо подобалася слухачам п'єса Еллінгтона «Creole Rhapsody» (1931), яку деякі англійські критики вважали твором, що визначив напрямок розвитку джазу.
В 1939 році Дюк Еллінгтон без пояснення причин розірвав усі свої відносини з Міллсом, а також розірвав контракт із фірмою «Columbia» і уклав новий контракт із фірмою «Rca-victor». Члени колективу Дюка Еллінгтона віднеслись до цього по-різному. Не всі музиканти підтримали свого лідера, і колектив поповнився новими свіжими силами.
У принципі, відновлення складу музикантів Еллінгтон не боявся, взагалі спокійно ставлячись до певної плинності кадрів. Він завжди прагнув зберегти лише кістяк, основу колективу, щоб гарантувати схоронність традицій. І все-таки до кінця 30-х років у колективі намітився творчий спад. З оркестру пішли деякі провідні музиканти, дехто вмер. На їхнє місце приходили нові люди. Кількісно оркестр навіть часом розростався. Так, у групу мідних в 40-е роки входило шість труб і чотири тромбоні. Якоюсь мірою це було виправдано тим, що Еллінгтон захоплювався складними творами, для втілення яких він і експериментував зі складом.
В 40-і й початок 50-х років Еллінгтон захопився великими концертними творами, причому настільки, що написав кілька оркестрових сюїт і три концерти духовної музики. Ці твори, самі по собі досить цікаві, все-таки означали в чомусь відхід від джазу, і, відповідно, трохи стихла увага публіки до творчості Дюка Еллінгтона. Як наслідок, поповзли вниз гонорари, і це додало Еллінгтону турбот. Утримувати оркестр при малих заробітках було неможливо, Дюк змушений був думати, як знову залучити до оркестру увагу джазової публіки.
Це блискуче вийшло в 1956 році на джазовому фестивалі в Ньюпорті. Саксофоніст оркестру Пол Гонсалвес так виконав соло в одній з п'єс Еллінгтона, що публіка була просто у захваті. Немудро, що після цього фестивалю ім'я Дюка Еллінгтона знову виявилося в усіх на вустах, а фотографія Дюка прикрасила обкладинку журналу «Time».
В 1968 році Дюку Еллінгтону було вже під 70, оркестр майже суцільно складався з «дідків». Цікаво, що колектив як і раніше відрізнявся висотою духу й відмінним виконанням досить бадьорої свінгової музики.
Дюк Еллінгтон — автор багатьох знаменитих п'єс: «Caravan» (у співавторстві з X. Тизолом), «Solitude», «Satin Doll», «Mood Indigo» і безліч інших, усього — близько 2000. У вересні-жовтні 1971 року цей оркестр приїжджав на гастролі в СРСР, виступив у Москві, Ленінграді, Києві, Мінську. Зустрічався Еллінгтон з А. Хачатуряном і іншими прославленими радянськими музикантами.
Дюк Еллінгтон завжди був чудовим мелодистом. Крім творчості, він захоплювався трансформацією відомих мелодій, завжди залишаючись у рамках експерименту. Він постійно прагнув вийти за рамки відомих джазових стереотипів, і це йому вдавалося. Руйнуючи шаблони, він щораз знаходив щось нове. Воно приводило до розвитку джазу, рухало вперед популярну музику XX століття.
Помер Дюк Еллінгтон 24 травня 1974 року.